Een auto aanschaffen is niet iets wat je zomaar even elke dag doet. De aankoop van een auto is voor de meeste mensen een behoorlijke financiële opgave en je wil er dan ook alles aan doen om de kosten zo laag mogelijk te houden wanneer je een nieuwe vierwieler aanschaft. Een van de mogelijkheden die je hebt om de aanschafprijs zo laag mogelijk te houden, is om een auto uit het buitenland te importeren. Omdat we als Nederland maar een klein landje zijn en er in vergelijking met sommige buurlanden een stuk minder auto’s beschikbaar zijn, is het aanbod lager en ligt de vraagprijs voor een auto vaak een stuk hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland. Los van het feit dat al onze buurlanden lidstaten van de EU zijn, zijn er op het gebied van regelgeving omtrent belastingen en het eigendom van voertuigen nogal wat verschillen, zo hoef je in het buitenland bijvoorbeeld geen BPM te betalen. Door ervoor te kiezen om een auto uit het buitenland te importeren, houd je de kosten laag en profiteer je van voordeel door op je BPM te besparen.
Wat is BPM?
BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (bron: easyimport.nl). Zoals gezegd is dit een Nederlands systeem en betaal je in het buitenland deze belasting niet. De BPM is in Nederland vaak al automatisch berekend in het aankoopbedrag van de auto. Dit is dan ook een van de redenen waarom auto’s in het buitenland vaak goedkoper zijn in aanschafwaarde. Wanneer je een auto importeert uit het buitenland is het niet zo dat je deze zomaar het land in kan rijden. Een auto uit het buitenland dien je dan ook als zodanig te registreren en moet via de douane geïmporteerd worden. Het is dan ook niet mogelijk om de BPM te ontlopen en je zal deze ook bij buitenlandse auto’s alsnog moeten betalen. Er zijn echter manieren waarmee je hierop kan besparen en daardoor alsnog goedkoper uit bent dan wanneer je dezelfde auto in Nederland zou hebben gekocht. De belastingdienst maakt onderscheid tussen een nieuwe auto en een gebruikte auto bij de berekening van BPM een nieuwe auto is een auto die jonger is dan drie maanden en minder dan 3000 km heeft gereden.
Hoe kan je geld besparen op het berekenen van de BPM?
Er zijn een aantal verschillende manieren waarop de BPM bij een importauto berekend kan worden en dit is dan ook waar er mogelijkheden liggen om te besparen op het BPM bedrag (bron). Vooral voor auto’s die als gebruikt worden gecategoriseerd kan dit een behoorlijk interessant voordeel opleveren. De forfaitaire afschrijvingstabel is de minst aantrekkelijke manier om de BPM te betalen, omdat hier geen rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld de dagwaarde van de auto of de kilometerstand. Door gebruik te maken van specifieke koerslijsten die de dagwaarde van jouw auto weergeven kun je zelf de goedkoopste waarde uitzoeken en deze gebruiken om jouw BPM te berekenen. Omdat deze koerslijsten en daarmee de dagwaarde erg kan fluctueren, is dit een zeer interessante manier om BPM te besparen. Hoe lager de vertegenwoordigde waarde, hoe lager het BPM bedrag. Een andere manier om BPM te besparen, is om een schade auto te kopen in het buitenland en een BPM taxatie te doen op basis van de auto inclusief de schade. De waardevermindering door de schade, zal vaak een stuk groter zijn dan het bedrag om de schade te herstellen. Je kan je auto met schade importeren en wanneer de BPM berekend is in een later stadium de auto herstellen, zodat je alsnog van financieel voordeel profiteert. Omdat het voor veel mensen nog al een ingewikkeld systeem kan zijn, zijn er verschillende importeurs die je tegen een kleine vergoeding helpen in het proces en ervoor zorgen dat jij de laagste prijs betaalt voor jouw importauto.